Kun kansainvälisen kaupan häiriöt eivät enää katoa, niin toimitusketjujen resilienssi ratkaisee kilpailukyvyn
- Maarit

- 19.6.
- 2 min käytetty lukemiseen
Päivitetty: 12.8.
Vuodet 2024–2025 osoittavat, että häiriöt globaalissa kaupassa eivät ole enää tilapäisiä poikkeamia, vaan ne ovat uusi normaali. Geopoliittiset jännitteet, ilmastokriisi, toimitusketjujen katkokset ja kyberturvallisuusuhat kietoutuvat toisiinsa muodostaen niin kutsutun monikriisin. Kyse ei ole kuitenkaan pelkästään uhista, vaan kyse on mahdollisuudesta uudelleenajatteluun. Yritykset, jotka investoivat ennakoivaan ja joustavaan toimintamalliin, menestyvät.
Riskit kytkeytyvät toisiinsa ja niin tulisi myös ratkaisujen
Monikriisien aikakaudella yksittäisiin ongelmiin vastaaminen ei enää riitä. Riskit heijastuvat toisiinsa: poliittiset jännitteet nostavat rahtikustannuksia, jotka puolestaan vaikuttavat tuotantoketjuihin ja kuluttajahintoihin. Vastaus ei löydy reaktiivisuudesta, vaan kokonaisvaltaisesta ja ennakoivasta lähestymistavasta. Kyse on resilienssistä, kyvystä mukautua, palautua ja kasvaa paineen alla, keskellä kansainvälisen kaupan häiriöitä.
Kolme tapaa selättää kansainvälisen kaupan häiriöt: hajautus, digitalisaatio ja yhteistyö
Kolme keskeistä ratkaisumallia auttavat rakentamaan kestäviä ja joustavia toimitusketjuja
Toimittajaverkostojen hajauttaminen Strateginen lähituotanto, luotettavat kauppakumppanit ja laaja toimittajaverkosto vähentävät riippuvuutta yksittäisistä toimittajista tai haavoittuvista reiteistä. Tämä ei ole pelkkää riskienhallintaa, vaan kilpailuetua luova strategia.
Dataan perustuva päätöksenteko ja ennakointi Reaaliaikainen toimitusketjujen seuranta ja tekoälypohjainen analytiikka auttavat havaitsemaan häiriöt varhaisessa vaiheessa ja optimoimaan resursseja joustavasti. Resilientti toimitusketju on tietoinen ja ennakoiva, ei reaktiivinen.
Kumppanuudet ja yhteentoimivuus Yksikään toimija ei selviä yksin. Kansainvälinen yhteistyö, avoimet datastandardit ja yhteisesti kehitetyt riskimallit luovat vakautta koko ekosysteemiin.
Resilienssi ei ole kustannus, vaan investointi kestävään kilpailukykyyn
Moni yritys pelkää, että resilienssi tarkoittaa ylimääräisiä varastoja, korkeita kustannuksia ja hitaampaa toimintaa. Todellisuudessa kyse on pitkän aikavälin riskien pienentämisestä ja strategisesta ketteryydestä. Yritykset, jotka ovat rakentaneet joustavampia toimitusketjuja, reagoivat nopeammin, hyödyntävät markkinamahdollisuudet tehokkaammin ja säilyttävät asiakasluottamuksen myös häiriötilanteissa.
Miten Expandis voi tukea yritystäsi resilienssin rakentamisessa?
Liity kuuden kuukauden valmennukseemme, jossa yhdessä kanssasi tunnistamme globaalin toimintaympäristön riskit, mallinnamme toimitusketjusi haavoittuvuudet ja kehittämme räätälöityjä ratkaisuja kestävyyden ja kilpailukyvyn vahvistamiseksi.
Ota yhteyttä rakennetaan yhdessä joustavampi, vahvempi ja kilpailukykyisempi liiketoiminta.




Kommentit